loading...
ندای بردسکن
مسعود نوري بازدید : 285 پنجشنبه 17 دی 1394 نظرات (0)

جوابیه سوال برانگیز !؟
نویسنده: محمد قلی پور/ چاپ در شماره 120 نشریه خورشید خراسان(سرمقاله)

به دنبال چاپ خبري مبني بر« توضيح دادستان بردسکن در رابطه با يک پروند زمين خواري» در  نشريه خورشيد خراسان شماره 119 جوابيه اي در يکي از نشريات محلي بردسکن از سوي متولي محترم موقوفه يوسف سلطان چاپ شد که خود اين جوابيه سوالات زيادي در ذهن شهروندان ايجاد کرده است و به نظر مي رسد متولي محترم اين موقوفه که معلوم مي شود خيلي نگران تشويش اذهان عمومي هستند لازم است پاسخ قانع کننده اي براي اين سوالات داشته باشند.
در اين جوابيه به خدمات ارزنده اين موقوفه به شهرستان بردسکن اشاره شده و سوال اينجاست که اولا چه خدمات ارزنده اي تا کنون از ناحيه اين توليت به مردم شهرستان ارائه شده است؟ ثانيا آيا اشاره به اين موضوع در يک جوابيه ي به اصطلاح حقوقي نشانه ي چيست؟ آيا غير از اين است که متولي محترم مي خواهد با ايجاد جو رواني و تبليغاتي مانع رسيدگي آرام به يک دعواي حقوقي شود که خواسته بسياري از شهروندان عزيز مي باشد؟
ثالثا خرج کردن از آبروي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري در چه راستايي صورت گرفته است؟
همه به ياد دارند هنگامي که عده اي براي رسيدن به مقاصدي خاص موضوع وقف دانشگاه آزاد اسلامي را طرح نمودند مقام معظم رهبري به صورت شفاف بيان فرمودند: «در پي مأموريت به دو هيئت فقهي و حقوقي براي بررسي عميق و همه جانبه درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامي، مجموعه بحث ها و تدقيق در ادله مختلف به اين نتيجه قطعي منتهي شد که وقف مزبور داراي اشکالات اساسي فقهي و حقوقي است از جمله، هم به لحاظ مشروعيت وقف مذکور و هم از جهت صلاحيت هيئت محترم موسس در انشاء اين وقف. همچنان که مشکل اساسي تحقق قبول مقام ذيصلاح نيز مطرح است، بنابراين وقف مزبور از لحاظ فقهي و حقوقي صحيح نيست...»
اتفاقا با توجه به همين نظر معظم له مي توان درباره اصل وقفنامه که در 340 سال قبل حاکم ديار ترشيز، زمين هاي باير را وقف اولاد خود نموده است تشکيک نمود و مدعي العموم، وظيفه ي شرعي و قانوني دارد که نسبت به پيگيري صحت وقفنامه اقدام نمايد. چه بسا که هزاران نفر از مردم شريف بردسکن اقدام مدعي العموم را تحسين نموده و ضروري است به منظور تنوير افکار عمومي  اين پرونده به جديت دنبال شود.
علي رغم اينکه اصل وقف زمين هاي باير توسط شخص حاکم، بر اولاد محل ترديد است ولي پرونده مربوط به موقوفه، بحث جابجايي سند و قف با زمين هاي باير شهري را مورد برسي قرار مي دهد و مي خواهد مشخص کند که مرز زمين هاي اوقافي ، کال گشاد کنار پست برق(بعد از باربري شاهرخ) است يا کال پل کميته امداد.
دغدغه مقام معظم رهبري هم اين بوده است که وقف ها آلوده به شک و ترديد نشود و دغدغه دادستان محترم هم در اين راستا مي باشد.
 همگي اذعان دارند که شخص مدعي العموم بيش از هر کسي به زواياي حقوقي و قانوني سخنان خود اشراف دارد و تذکر حقوقي به دادستان با استناد به اصول قانون اساسي و مواد قانون آئين دادرسي کيفري ، جز اعمال فشار براي عقب نشيني از مواضع قاطع در پيش گرفته شده، نمي تواند چيزي را به ذهن برساند.
بيان شکايت از مدعي العموم آن هم از طريق يک نشريه عمومي جز اعمال فشار بر ضابط دستگاه قضا  چه توجيه ديگري دارد؟ در نظام جمهوري اسلامي که شعار آن آزادي است،  هرکس به حق يا ناحق مي تواند از بالاترين مقامات قضائي و غير قضائي شکايت  نمايد، مهم نتيجه اي است که از اين شکايت حاصل مي گردد و لزومي نداشت آن را از طريق جرايد عمومي منتشر نمود.
همانطور که خود متولي محترم اشاره نمودند، مدعي العموم وظيفه دارد از حق عامه ي مردم دفاع نمايد و چنانچه تشخيص دهد موضوعي از طرف مردم پيگيري مي شود و عدم اطلاع رساني به موقع ممکن است تبعاتي به همراه داشته باشد بايد به موقع اطلاع رساني نموده و اذهان جامعه را آرام نموده و آنها را نسبت به احقاق حق شان مطمئن سازد.
البته برخلاف تصور متولي محترم کساني که در مورد صحت اين وقفنامه سوال دارند عده قليلي نيستند بلکه هر انسان مومن و عاقلي از خود مي پرسد مگر ممکن است حاکم يک ايالت در 340 سال قبل قسمتي از مجموعه تحت حاکميتش را تا ابد وقف فرزندان خود نمايد؟!
متولي گرامي يقين داشته باشند  که با اعلام پيگيري موضوع توسط مدعي العموم نه تنها ذهن مردم فهيم و نجيب اين ديار مشوش نمي شود بلکه آسوده  خاطر مي شوند که کسي هست که با جديت به دنبال احقاق حقوق عامه است.
اکنون که مدعي العموم دارد خواسته مردم را  با جديت پيگيري مي نمايد ، همه وظيفه داريم ضمن حفظ آرامش، پيگير موضوع بوده و به ايشان اطمينان دهيم  که عموم مردم به اجراي قوانين شرعي و مدون دولت جمهوري اسلامي پايبند بوده  و  انتظار دارند قوه ي قضائيه با قاطعيت و جديت به موضوع مذکور که امروزه تبديل به خواست عمومي شهروندان شده رسيدگي نموده و نتيجه را به اطلاع همگان برسانند.

مسعود نوري بازدید : 252 پنجشنبه 17 دی 1394 نظرات (0)

احداث مصلای نماز جمعه در بردسکن، ادامه مسیر پر پیچ و خم قبلی یا درانداختن طرحی نو؟

نویسنده: یک شهروند / چاپ شده در شماره 120 نشریه خورشید خراسان

صور کنید کسی که مسیری طولانی را با مشقت فراوان طی کرده هنگامی که در اواسط راه می نشیند استراحت کند ،به راهی که رفته می ا ندیشد وبه بقیه راه طولانی مانده نگاهی می اندازد. لحظه ای با خود فکر می کند که آیا مسیر را درست آمده است  یا نه ؟ لحظه ای مردد می شود، می خواهد با خود فکر کند که شاید مسیر را اشتباهی انتخاب کرده است اما وقتی که نگاهی به تاول های کف پایش می اندازد، ابدا نمی تواند تصور این را بکند که شاید مسیر را  اشتباه آمده است و لذا به مسیر ادامه می دهد و... 
اگر بنشینیم و فکر کنیم قضیه مصلی شهرستان بردسکن از آن حکایت هایی است که برای آن هزینه هایی شده است اما این تفکر و ادامه این ساخت وساز نه تنها توجیه ندارد بلکه شاید لازم باشد که بیاییم بنشینیم و بپذیریم که ادامه کار  اشتباه است. داشتن مصلای بزرگ  جهت برگزاری تجمعات بزرگ و عمومی حق ماست و باید وجود داشته باشد اما نه قانون است و نه تبصره و نه فتوی شرعی که باید مصلی و مسجد جامع در کنار هم باشند چه بسیار شهرهایی که مصلی نماز جمعه در جوار مسجد جامع نبوده و نیست نمونه اش تهران و مشهد و کاشمر و...
ساختن مصلی به قیمت بی خانمان کردن دهها شهروند که عمرشان را با خاطرات این منازل  سپری کرده اند در سنی که باید یاریگرشان باشیم چه توجیه منطقی دارد؟
آیا محروم کردن پیر مردان و پیر زنانی که تنها دل خوشی آنها همسایگی با مسجد بوده است و عمرشان را در جوار مسجد بوده اند و از نمازگزاران همیشگی روز جمعه هستند  کار پسندیده ای است؟ اینان در این سن و سال نه توانایی ساخت و ساز دارند و نه  طاقت دوری از مسجد. اینها همان نمازگزارانی هستند که شاید اگر از مسجد دورشان کنیم ، جای خالی آنها در صفوف نماز های جمعه و جماعت خالی شود.
لذا چه اشکالی دارد که تا همین جا که آمده ایم بنشینیم و فکر کنیم به گزینه های دیگری . مثلا تغییر محل مصلی. به طور مثال اگر مصلی در محل قبرستان قدیمی خیابان طالقانی روبروی مزار سید باقر باشد در حالی که زمین رایگان است غصبی نیست مدعی ندارد فضای پارکینگ فراوان دارد داخل شهر هم هست در حاشیه هم هست ساخته شود چه اشکالی دارد.
گزینه دیگر در جوار مزار امام زاده است در کدوغن و  گزینه دیگر مسیر بلوار امامزاده
گزینه دیگر بلوار دانش آموز محل فعلی پنچ شنبه بازار و زیر پل کمیته امداد
گزنیه دیگر در مسیر بهشت رضا  در فضاهایی که متعلق به شهرداری است
گزینه های دیگری هم هست که مثلا در بلوار امام رضا و بلوار شهید مطهری در فضاهای خالی و تغییر کاربری داده نشده و ساخته نشده.
بزرگوارانی که مسئول هستید ...
1-  اگرشما  نسبت به توقف خرید و ساخت پروژه مصلی در محله قدیمی ،گران و مسکونی شهراقدام کنید و جانمایی دیگری داشته باشید که هر چه زودتر شروع به ساخت و ساز نمایید چه اشکالی دارد.
2-  می توانید مکان چند منظوره ای بسازید که در امور دیگری مانند عزادرای روز عاشورا و نیز اجتماعات چند ده هزار نفری مانند نماز عید فطر و عید قربان و مسایلی از قبیل حضور و سخنرانی شخصیت های سیاسی و اجتماعی مانند رییس جمهور و رهبری معظم که امیدواریم بتوانیم روزی میزبان ایشان باشیم و مراسم عمومی هم قابل استفاده باشد    
3- بزرگواران این مکان حتما نباید معماری سنتی و پر هزینه داشته باشد بلکه ساخت یک فضای بزرگ و یک دست بدون غرفه و معماری پرهزینه و گلدسته و آینه کاری وکاشی کاری مشکل را حل می کند
 عزیزان، فضای اطراف مصلی بخاطر نزدیکی به بازار روز به روز گران تر و شلوغ تر می شود و پیشرفت پروژه روز به روز کند تر و سخت تر.
پس بیایید جلوی ساخت این پروژه را که حرکتی لاک پشتی دارد و هزینه بر و صرفا خرید منازل اطراف، میلیارد ها تومان هزینه دارد  را بگیریم . اینکه بگوییم گلدسته های مصلی باید بر ساختمان عظیم بانک ملی خیابان اصلی شهر سایه افکندچه توجیهی دارد؟

مسعود نوري بازدید : 269 چهارشنبه 20 آبان 1394 نظرات (0)

سرمقاله شماره 118 نشریه خورشید خراسان (ندای بردسکن سابق)

پایانی یک طرفه بر تقابل قلمی دو نشریه شهرستان

نویسنده / رضا نوری

چندی است که تقابل قلمی بین این نشریه  که سابقا با نام ندای بردسکن منتشر می شد و نشریه محترم نوبهار بردسکن به مدیر مسئولی آقای عماد طاهری مشاور شهردار محترم بردسکن  به وجود آمده و دو نشریه مطالبی را در پاسخ به یکدیگر منتشر می کنند که البته محور این تقابل هم عمدتا عملکرد مدیریت شهرداری و شورای شهر بردسکن بوده است که گاهی یکسری از برنامه های شهرداری و شورای اسلامی مورد انتقاد ما که به نحوی زبان گویای مردم هستیم  بود. به تازگی این مشاجره در سطح دو نشریه، فضای شهرستان را غبار آلود نموده و تعدادی از همشهریان عزیز از جمله بزرگان،دلسوزان ،مسئولین ادارات و اندیشمندان شهرستان از طریق ارسال پیامک  یا ملاقات حضوری با مدیر مسئول و سردبیر نشریه خورشید خراسان خواهان پایان دادن به این تقابل شدند.
عده ای از فرهیختگان شهر نیز که ساکن دیگر شهر ها یا استان های کشورند در طول ایام عاشورا و تاسوعای حسینی در دیدار با مسئولین نشریه، ادامه این روند را به ضرر شهرستان دانسته و خواهان پایان دادن به آن شدند.
بدینوسیله دو هفته نامه «خورشید خراسان»  جهت احترام به مخاطبین و نیز در نظر گرفتن جایگاه خود به عنوان یک نشریه استانی و دارای سابقه، پایان یک طرفه این مناقشه قلمی را اعلام نموده و از این پس جوابیه یا مطلبی را در پاسخ به نشریه محترم نوبهار منتشر نخواهد کرد .
به دنبال استانی شدن نشریه، بیش از صد پیام تبریک از سوی مسئولان عالی رتبه ، مدیران دستگاههای اجرایی و بویژه مردم قدرشناس شهرستان به دست ما رسید و  جسارت ما را برای شروع فعالیت در سطح استان ستودند و باعث دلگرمی ما شدند که از همه آنها ممنونیم ، دوستی هم ساز نا امیدی را ساز کرد و نوشت:نشریه ندای بردسکن (خورشید خراسان) که فعلا پتانسیل کافی برای انتشار در سطح شهرستان را ندارد چگونه می تواند در سطح استان مخاطب خود را به دست آورد؟!
انتظار داشتیم این دوست عزیز که چندین ماه به عنوان سردبیر نشریه ندای بردسکن با ما همکاری می کرد ،حال که موقعیتی ایجاد شده تا در سطح استان فعالیت کنیم ، به کمک ما بیاید و گوشه ای از کار را بگیرد تا بتوانیم به عنوان نماینده شهرستان بردسکن باعث سربلندی  همه شما مردم شریف باشیم .
 البته ایشان درست فرمودند زیرا در آغاز هر راه مطمئنا مشکلاتی وجود دارد ، اما امیدواریم با اتکال به خداوند متعال و کمک شما مردم قدر شناس و دوستان دلسوز، بتوانیم زیر ساخت های لازم برای فعالیت در سطح استان را به مرور فراهم سازیم.
اینجانب هیچ گونه پاسخی به نوشته های شماره گذشته نشریه محترم نوبهار نمی دهم و حتما همان طور که اذعان داشته اند آنها بهتر و منظم تر از ما هستند .
                                    « تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ »

مسعود نوري بازدید : 284 شنبه 18 مهر 1394 نظرات (0)

شهردار بردسكن  با انتشار پيامك شخصي يك شهروند، اعتماد مردم را نسبت به مديران دستگاههاي اجرايي خدشه دار نمود

هنرور شهردار بردسکن بارها و بارها در جلسات مختلف عنوان نموده که از هم فکری و نظرات شهروندان در رابطه با امور مختلف مربوط به شهرداری استقبال می کند، چندي پيش آقاي علي اكبر عسكري ، سردبیر نشریه ندای بردسکن ، به عنوان يك شهروند، پيامكي شخصي به موبايل آقاي مهدي هنرور شهردار بردسكن ارسال مي كند اما شهرداري بردسكن در اقدامي غير اخلاقي اولا اين پيامك را براي چندين نفر ارسال مي كند وسپس بدتر اينكه از طريق نشريه نوبهار در سراسر افكار عمومي منتشر مي نمايد كه اين اقدام ، اعتماد مردم را نسبت به مديران دستگاههاي اجرايي خدشه دار نمود.
آقاي عسكري که نوشته هایش در دو سال اخیر نشان می دهد صراحت ،دوری از غرض ورزی و نقد منصفانه را به هر چیز دیگر ترجیح می دهد و وامدار هیچ نهاد یا شخص خاصی نیست، در پیامکی شخصی ، مخالفت شهرداري با برگزاري همايش كشوري ورزش هاي باستاني را ستود و نکاتی را پیرامون این موضوع به آقای مهدی هنرور شهردار محترم بردسکن یادآور شد.طبعا در این پیامک از آن جا که کاملا جنبه خصوصی داشت و بنا نبود در سطح عمومی منتشر شود، از ادبیات و واژگانی استفاده شده بود که به هیچ عنوان مناسب انتشار در فضای عمومی جامعه نبود.
البته همین دیدگاه درشماره  116نشریه ندای بردسکن، به دور ازنفاق و دو رویی و با ادبیاتی قابل ارائه به عموم شهروندان به چاپ رسید.اما در کمال تعجب شهردار محترم و نشریه نوبهار ، در اقدامی غير اخلاقي، غير قانوني و دور از عرف مطبوعات ، اقدام به انتشار پیامک مذکور در نشريه نمود و موجبات دلخوری باستانی کاران عزیز شهر را فراهم آورد.
جالب آن که در جوابیه ارسالی به نشریه ندای بردسکن، شهردار محترم اذعان داشته است« درج متن پیامک مذکور دور از اخلاق اسلامی و منوط به کسب اجازه از سردبیر نشریه مي باشد» اما شهرداري بردسكن جوابیه ای که نشریه ندای بردسکن طبق قانون مطبوعات فرصت داشت در یکی از دو شماره ای آينده خود به چاپ برساند را عجولانه وبه صورت غیر قانونی و احتمالا به خاطر عدم اشراف شهردار به قانون مطبوعات، در شماره 13 نشریه نوبهار به چاپ رساند!
در پاسخ به شهردار محترم باید گفت :جناب آقاي كفاش زاده با نشريه نداي بردسكن مصاحبه كرده اند و تمامي مستندات موجود است و چه بسا اگر خلاف اين بود مطمئنا شخص ايشان تا كنون اعتراض مي كردند اما اينكه  شما با تهدید باستانی کاران به بازپس گیری مکان ورزشي آنان که متعلق به شهرداری است و با تحت فشارقرار دادن یک ورزشکار با سابقه و پر افتخار این ورزش که تمام دغدغه اش در طول بیش از دو دهه، روشن ماندن چراغ ورزش باستانی در بردسکن است، از ايشان امضا بگيري كه  مصاحبه اي با نشریه ندای بردسكن نداشته است، اقدامی است مذموم و غیر اخلاقی. لذا بدانيد كه مطلب چاپ شده به هيچ عنوان بي پايه و اساس نبوده و مدارك و مستندات مصاحبه موجود است.
آقای هنرور! اختلاف نظر بین سردبیر و مدیر مسئول نشریه ندای بردسکن امری کاملا طبیعی است؛همان گونه که بین اعضای یک خانواده هم اختلاف نظر،قهر و طرد متقابل وجود دارد( احتمالا این بخش، برای شهردار محترم قابل درك است!)
در پایان شایسته است از رفتارکاملا منطقی،به دور از احساسات و جوانمردانه باستانی کاران شهرمان که با صبوری در قبال این مطلب، در دام خطرناکی که شهرداري بر سر راهشان نهاده بودند گرفتار نشدند،تقدیر نماییم.

مسعود نوري بازدید : 217 شنبه 18 مهر 1394 نظرات (0)

امام جمعه در پيامي ،ارتقاي نشريه نداي بردسكن را تبريك گفت

 

حجه الاسلام اميني امام جمعه بردسكن طي نامه اي ، استاني شدن و تغيير نام نشريه نداي بردسكن را تبريك گفت. در اين نامه آمده است:
مدير مسئول محترم نشريه خورشيد خراسان جناب آقاي رضا نوري (زيد عزه)
ضمن تبريك به جنابعالي و همكاران محترم و شريفتان در راستاي ارتقاي نشريه كه افتخار شهرستان مي باشد، اميد است انشاءالله با رعايت اصول و ضوابط حاكم بر نشريات و فراتر از آن رعايت انصاف و اخلاق و جديت و نظم در انعكاس اخبار و بيان و ارسال مشكلات احتمالي و خدمات و موفقيتهاي نظام اسلامي و مسئولين خدوم، موفق تر و مصمم تر از قبل عمل نماييد.
اميد است با توجه به نام زيباي نشريه« خورشيد خراسان» كه كنايه از وابستگي و ارتباط وثيق نشريه با صاحب اين نام يعني علي ابن موسي الرضا(ع) است در عمل نيز اين ارتباط و وابستگي با آن حضرت حفظ شود و در همه شماره هاي نشريه انشاءالله به اين موضوع توجه شود و رسالت حاصله از اين نام گذاري با موفقيت صورت گيرد.موفق باشيد
علي اصغر اميني ـ  امام جمعه بردسكن

 

مسعود نوري بازدید : 245 شنبه 18 مهر 1394 نظرات (0)

نشريه نداي بردسكن با نام «خورشيد خراسان » در سراسر استان خراسان رضوي منتشر مي شود

رضا نوري مدير مسئول نشريه نداي بردسكن با اعلام اين خبر گفت: با توجه به استقبال چشمگير مخاطبين نشريه در ساير شهرستان هاي استان ، حوزه نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارتقاي نشريه نداي بردسكن موافقت نمود.
نداي بردسكن  به نام  « خورشيد خراسان»  در سراسر استان منتشر مي شود
نوري گفت: بدنبال موافقت با استاني شدن نشريه ، تصميم گرفتيم نام نداي بردسكن نيز به «خورشيد خراسان» كه نامي عمومي تر مي باشد تغيير پيدا كند.
وي افزود: اين نشريه كثير الانتشار است و بزودي زير ساخت هاي لازم براي تاسيس نمايندگي در شهرستان هاي : خليل آباد ،كاشمر، فيض آباد، گناباد،تربت حيدريه و سبزوار فراهم مي شود.
مدير مسئول خورشيد خراسان اظهار داشت: از آنجا كه سياست نشريه « خورشيد خراسان» پرداختن به فرهنگ منور رضوي خواهد بود، مورد استقبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، آستان قدس رضوي و استانداري واقع شده است.نوري افزود: از اين شماره « نشريه خورشيد خراسان» در ساير شهرستانهاي همجوار و در تيراژ بالا توزيع خواهد شد.
امام جمعه بردسكن نيز با ارسال نامه اي به دفتر نشريه، اين پيشرفت را تبريك گفت.
 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • قیمت هتل های تهران
  • مجمع خیرین سلامت
  • آموزشگاه فوق هوشمند کامپیوتر پوراکبر
  • فرهیختگان کبودان
  • روستای جلال آباد
  • اسماعیل قلی پور
  • موسسه فرهنگی هنری کامپیوتر پوراکبر
  • آموزشگاه کامپیوتر وحسابداری اربابی و بهورزان
  • طبیعت زیبای بردسکن
  • آموزشگاه کامپیوتر وحسابداری اربابی و بهورزان
  • پشت پرچين مدرسه
  • مؤسسه علمی فرهنگی امیرالمؤمنین(ع) بردسکن
  • آموزشگاه فنی و حرفه ای نامیران
  • تعزیه روستای باب الحکم
  • دیار ییلاقی ام بیجورد
  • گروه کوهپیمایی هیئت کوهنوردی بردسکن
  • وبلاگ روستای هدک
  • وبلاگ گلهای حضرت مریم شهرستان بردسکن
  • ★دانلود نیم★
  • شفا 110
  • گروه کوهنوردی بانوان دوستدار طبیعت بردسکن
  • کویرنمک بردسکن(نمکه)
  • » بـــردسکــن جـــوانـ «
  • کسری
  • پدیده های زمین شناسی شهرستان بردسکن
  • وبلاگ رسمی روستای باب الحکم
  • وبسایت روستای کوشه بردسکن
  • وبلاگ نسیم بردسکن 1374
  • بازارچه اینترنتی بردسکن
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    آیا از نشریه ی ندای بردسکن رضایت دارید؟
    عملکردمهندس سلیمانی شهردارقبلی بردسکن چگونه بود؟
    عملكرد جناب آقاي مهدي هنرور شهردار بردسكن را طي دو سال گذشته چگونه ارزيابي مي كنيد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 147
  • کل نظرات : 81
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 112
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 568
  • بازدید کلی : 167,332
  • کدهای اختصاصی
    www.bia2bardaskan.ir